П`ятниця, 24.01.2020, 20:55
Ви увійшли як Гость | Група "Гості"Вітаю Вас Гость | RSS

Голосківська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Летичівський район Хмельницька область
Міні-чат
Наше опитування
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Locations of visitors to this page Український рейтинг TOP.TOPUA.NET Проверка тиц free counters
Зараз на сайті
Яка відстань?

Розрахунок відстаней

Розрахунок відстаней від Автодиспетчер.Ру
Нагодуй хом"ячка
НАША музика
Форма входу

Каталог файлів

Головна » Файли » Учителям предметникам » Інформатика

Про формування мети уроку та очікуваних результатів навчання.
25.08.2010, 18:37

ПРО ФОРМУВАННЯ МЕТИ УРОКУ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ

 

Чому навчати учнів з інформатики визначено Держстандартом (а відповідно і шкільними програмами), як навчати — визначають самі вчителі (обираючи ефективні методики, технології навчання). Але чому фактично навчаться учні, яку поведінку які знання, вміння, навички вони мають продемонструвати, щоб їх можна було назвати «компетентними»? Це значною мірою залежить від поставленої мети (запланованих, очікуваних позитивних результатів) на кожному конкретному уроці. 

Тому пропоную поговорити про формулювання мети уроку.

От думка з цього приводу О. Є. Шматько(Харків):

«3 практики відомо, що саме без мети не буває ефективної педагогічної діяльності. Лише після ретельної постановки та узгодження мети визначаються задачі, відбирається зміст, форми, методи, система контролю та оцінки результатів.

Враховуючи, що на уроці здійснюється два види діяльності: вчителя і учня, тобто, викладання і навчання, а відповідно й має бути дві мети — мета вчителя і учня. Поки що в педагогічній науці концепція мети учнівської діяльності практично не описана, а відповідно визначення мети уроку залишається тільки за вчителем, навчання носить ціленав'язуючий характер.

Загальноприйнятим на сьогодні залишається комплексне планування цілей, коли вчитель виходячи зі змісту навчальної програми формулює мету (мету перш за все своєї діяльності) уроку, так, наприклад: «сформувати в учнів уявлення про будову та склад Всесвіту, уміння орієнтуватися за Полярною зорею...», або «ознайомити учнів з поняттям «Світовий океан», його частинами, навчити знаходити та позначати на контурній карті об'єкти географічної номенклатури...», або «розширити знання учнів про основні риси природних умов, особливості рельєфу, геологічної будови; розвивати вміння аналізувати тематичні карти; сприяти формуванню наукового світогляду...». Таких прикладів можна наводити велику кількість, практично всі вони показують, що:

    мета ототожнюється зі змістом (мета формується як порція змісту, що має бути засвоєний);

    мета сформульована здебільшого загально, відноситься до невизначеного майбутнього;

    сформульована мета відноситься до діяльності вчителя;

    мета відображає, що учень буде робити під час уроку, а не те що він зможе зробити, яким учень буде після уроку тощо.

Як же визначити критерії добре сформульованих очікуваних кінцевих результатів, яка має бути мета діяльності вчителя й учня на уроці? Перш за все, вчителю варто ще раз опрацювати сучасні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів, також таксономію цілей навчання Б.Блума. Саме таксономія цілей навчання Б.Блума, «якнайбільш точно описує навчальну мету в термінах змін типів поведінки та мислиннєвих навичок учнів у результаті навчання» (Н. Гренлунд). Наприклад, «після даного уроку учні зможуть: розрізняти географічні явища та об'єкти, повторити за зразком практичну роботу..., навести приклади взаємодії природи і суспільства, пояснити причинно-наслідкові зв'язки в природі та господарстві, робити висновки .... самостійно аналізувати природні і суспільні явища...».

В основу даної таксономії цілей покладено принцип ієрархічної залежності: кожний наступний рівень включає попередній. Відповідно й мета до кожного уроку має враховувати ступінь досягнення учнями певного рівня досягнень:

      Знання (1-З бали)

Діяльність учня. Учню необхідно продемонструвати  знання конкретних даних, термінів, фактів (як-от, «інформація», «інформатика», «алгоритм», «браузер» та ін.).

Що оцінюється. Здатність пригадувати, впізнавати, переказувати відповідну інформацію.

Розуміння (4-6 балів)

Діяльність учня. Учень демонструє передачу інформації в інших термінах або в іншій формі перетворює слова в символи, ілюстрації, карти, таблиці, діаграми, графіки та навпаки. Пояснює головну ідею, відділяє суттєве від несуттєвого.

Що оцінюється. Здатність обробляти інформацію, переформулювати матеріал своїми словами тощо.

Застосування (7-9 балів)

Діяльність учня Учень демонструє вміння використовувати свої знання в реальній ситуації без підказки вчителя.

Що оцінюється. Оцінюється не розмова про. те, що та як треба зробити, а демонстрація застосування (сама дія). Наприклад, учень не розповідає, як треба вести спостереження за природою або погодою, а демонструє використання цих знань на практиці.

Аналіз (10-12 балів)

Діяльність учня. Учень демонструє вміння класифікувати (географічні поняття), розбивати матеріал на складові: елементи, зв'язки (причина-наслідок, припущення-висновок.

Що оцінюється. Вміння аналізувати матеріал.

Враховуючи вищесказане, можна припустити (запропонувати), що правильно запланований та сформульований навчальний результат уроку (мета) має: ,

    визначати важливі вимоги до навчання;

    визначати певний рівень досягнень учнів;

    бути досяжним та підлягаючим оцінюванню;

    бути написаним у майбутньому часі (включати дієслово, об'єкт і додаткове речення, яке виражає умову).

Порушене питання щодо планування цілей уроку і по сьогодні — цілий пласт для серйозних досліджень та пошуків цієї області дидактики. Все ж таки; дуже хочеться, щоб не тільки вчитель, а й учень на кожному уроці мав бажану, продуману мету своєї діяльності!»

Я повністю поділяю точку зору педагога з Харківщини. А що скажете ви, шановні колеги?

В.Ребрина


Категорія: Інформатика | Додав: himik | Теги: уроки
Переглядів: 3080 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Погода у Голоскові
Вибір мови сайту
Выбрать язык / Choose language:
Russian
English
French
German
Japanese
Italian
Portuguese
Spanish
Danish
Chinese
Korean
Arabic
Czech
Estonian
Belarusian
Latvian
Greek
Finnish
Serbian
Bulgarian
Turkish
Пошук по сайту
Наш час
Увага!
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Наші символи
Корисні програми
Корисні сайти
Сайти шкіл

Copyright MyCorp © 2020
Зробити безкоштовний сайт з uCoz