Середа, 22.01.2020, 08:25

Астрономи виявили рекордно холодну зірку
Пару рекордно холодних зірок, температура поверхні однієї з яких складає всього лише близько 100 градусів - трохи гарячіше за чашку свіжозавареної кави - виявили астрономи із США, Франції та Канади, йдеться у повідомленні обсерваторії імені Кека (Гаваї, США).

Коричневі карлики або "зірки, що не відбулися", були вперше виявлені в 1995 році. Це клас об'єктів масою менше 7% маси Сонця (близько 70 мас Юпітера). Звичайні зірки, що володіють достатньою масою і щільністю, світять завдяки термоядерній реакції, що йде в їх надрах, - найчастіше, перетворення водню на гелій. Проте коричневі карлики не володіють масою, достатною для початку реакції, поступово згасають і охолоджуються. У багатьох відношеннях коричневі карлики схожі на планети-газові гіганти, такі, як Юпітер і Сатурн.

Відкрита дослідниками за допомогою телескопа CFHT на Гаваях пара коричневих карликів CFBDSIR J1458+1013AB, розташована приблизно в 75 світлових роках від Землі, належать до так званих "метанових зірок" - карликів спектрального класу T, у спектрі яких присутні лінії метану (CH4), чадного газу (CO) і навіть води. Температура поверхні зірок цього класу складає лише 700-1300 кельвінів (428-1028 градусів Цельсія).

Раніше рекордно холодною зіркою вважався карлик UGPS J0722-05, знайдений в серпні 2010 року за допомогою британського інфрачервоного телескопа UKIRT, в обсерваторії Мауна-Кеа на Гаваях. Його температура, за даними вчених, знаходиться в діапазоні від 480 до 560 градусів Кельвіна (207-287 градусів Цельсія).

Проте тепер цей рекорд, можливо, перекритий. За оцінкою вчених, менший в парі карликів, CFBDSIR J1458+1013B, має масу від шести до 15 мас Юпітера і температуру близько 370 градусів Кельвіна (плюс-мінус 40 градусів) - це складає близько 98 градусів Цельсія, тобто поверхня зірки може бути не гарячіше за киплячу воду.

"При таких температурах, як ми вважаємо, цей коричневий карлик може за своїми властивостями... бути значно ближче до холодних екзопланет, зокрема, вони можуть володіти хмарами водяної пари в атмосфері", - говорить один з авторів роботи Майкл Лі (Michael Liu) з Гавайського університету.

На думку вчених, ця зірка, можливо, стане першим об'єктом гіпотетичного "надхолодного" спектрального класу Y.

Раніше космічний телескоп Spitzer ідентифікував два інших претендента на звання найхолодніших зірок, хоча їх температура поки що недостатньо точно визначена.

За матеріалами сайту: http://www.osvita.org.ua