Понеділок, 20.01.2020, 15:02

Учені: раніше у Землі були два супутники
Сміливу ідею про існування поряд із Землею у далекому минулому не одного, як зараз, а двох супутників висунули американські вчені. Їх дослідження, засноване на комп'ютерному моделюванні, пояснює причину разючих відзнак, що спостерігаються в будові поверхні темної сторони Місяця і сторони, якою нічне світило завжди повернене до нашої планети. Ці відмінності могли бути обумовлені наслідками катастрофічного зіткнення другого супутника з Місяцем, вважають Мартін Джутзі та Ерік Аспог з Каліфорнійського університету в місті Санта-Круз (США).

Основні положення їх дослідження опубліковані у випуску журналу Nature за 4 серпня.

Хоча Місяць обертається довкола своєї осі, він завжди повернений до Землі однією і тією ж стороною, оскільки обертання природного супутника довкола Землі і довкола власної осі синхронізоване. Астрономи до цих пір сперечаються про причину існування на Місяці двох абсолютно різних типів рельєфу. Якщо повернена до нас половина вкрита в основному місячними морями - величезними кратерами, заповненими гладким шаром застиглої лави, то поверхня зворотної половини - це гориста місцевість (місячний материк), середня висота якої на 1,9 кілометра вища за поверхню іншої половини. Рельєф темної сторони сформувався в результаті удару другого супутника Землі, маса якого повинна була складати 4 відсотки від маси Місяця, а діаметр - 1,2 тисяч километрів (третина місячного), розрахували Джутзі та Аспог.

Вони вважають, що близько 4 мільярдів років тому в результаті зіткнення Землі та об'єкту розміром з Марс утворилися два супутники. Другий, меншого розміру зайшов в так звану точку Лагранжа, де сили тяжіння Місяця і нашої планети урівноважені. "Абсолютно допустимо, що після 10 мільйонів - 100 мільйонів років перебування в цій точці супутник став нестабільним і залишив слід, впавши на поверхню Місяця", - відзначив Аспог.

Швидкість зіткнення була за космічними мірками невелика - від 7,2 тисяч до 10,8 тисяч км на годину. Тому на поверхні Місяця залишився не гігантський слід у вигляді кратера, а додатковий шар завтовшки декілька десятків кілометрів з фрагментів кори другого супутника. Сили удару було досить, щоб зрушити океан лави під поверхнею Місяця у напрямі поверненої до нашої планети сторони. Тому в ній концентрувалися поклади рідкоземельних металів, урану і торія, виявлені астрофізиками.

Учені визнають, що це пояснення має право на життя в не меншій мірі, ніж інші раніше висунуті гіпотези. Щоб з'ясувати, яка з них найбільш обгрунтована, потрібно продовжувати вивчення Місяця і добути додаткові проби його грунту.

За матеріалами: http://www.osvita.org.ua